vrijdag 4 september 2009

dag 3 en 4

Dinsdag 1 september

Vandaag weer een reisdag. We zakken verder naar beneden richting Lyon, daarna verder naar het Loire dal. De snelweg was het grootste deel een peage dus kilometers vreten. Onderweg nam de bewolking toe. Langzaam trok het dicht en hadden een paar spatjes onderweg. Van de peage af richting Le Puy en Velay. Door het Loire dal langs de Loire, hier gaan we morgen een stuk langs toeren met de motor. Het zag er al veel belovend uit We zijn in een hostellerie terecht gekomen in Lavoute. De mensen waren blij dat we kwamen was de indruk. De kamer bevat een tafel, stoel, bed, kast en een toilet wat wil je nog meer.
Internet ontvangen gaat nog steeds niet helaas, maar er komt vast nog een keer een verbinding tot stand, vandaag of morgen. We konden eten in het hotel zelf, ze hadden speciaal het vuur opgestookt voor ons in de keuken. Lekker gegeten en na het eten een wandelingetje gemaakt. Het hotel heet Le Chateau en kregen te horen dat het zo heette omdat er vlak achter een kasteel ligt, nl. Chateau Lavoute Polignac.(http://www.lavoute-polignac.fr/) Met de auto zijn we in het donker gaan kijken. Inmiddels was het flink gaan onweren en regenen. Het weggetje naar het kasteel was pikkedonker en smal. Mooi gelegen op een rots boven de Loire. Morgen even terug met daglicht bekijken.. Een slang kruiste ons pad maar we reden er netjes overheen zonder hem plat te rijden. Terug in het hotel naar de kamer en met onweer in slaap gevallen.

Woensdag 2 september

Na al het onweer van gisterenavond zag het er vanmorgen ook niet best uit. De bergen lagen dik in de mist en er vielen regelmatig flinke plensbuien. De toerdag met de motor hebben we dus maar omgezet naar de auto. Eerst naar het kasteel gegaan, en daar gekeken of we dichterbij konden komen, uiteindelijk over een schapenwei en langs de Loire zijn we er gekomen en daar een prachtig punt gevonden om foto’s te maken. Inmiddels was het gelukkig wel droog geworden. We zijn daarna richting Le Puy en Velay gereden en zijn daar naar kathedraal gewandeld die hoog op een berg ligt. Je kon wel over heel de stad uitkijken en in de verte was er nog een groot beeld (de Notre Dame) te zien. We hadden het plan om met een “train toeristique” te gaan die langs het riviertje de Allier gaat. We zijn daarom richting het station in Pont St Alleyre gereden. Daar aan gekomen bleek dat de trein maar tot eind augustus reed, pech dus. Met de auto hebben we zo goed als het kon deze route gevolgd. Mooie landschappen zagen we aan ons voorbij komen, van hoogvlaktes tot diepe dalen met kleine dorpjes. In deze streek zijn veel kastelen en ruines, aan het eind van de dag kwamen we nog langs een kasteel in Rochelmont, een idyllisch klein kasteeltje midden in het bos. In Vorey sur Arzon hebben we in een klein restaurantje gevonden voor het diner. Het was vroeg donker deze avond en eindigde weer met dezelfde plensbuien van vanmorgen. Het was overdag eigenlijk best meegevallen op een paar spettertjes na. In het donker nog een keer naar hat chateau gereden om een paar nachtelijke plaatjes te schieten. Dit was een spannend ritje zo door het pikkedonker over de steile en smalle weg naar het uitkijkpunt.
Morgen zakken we weer verder naar beneden naar het zuiden.

1. Heeeeeeel erg mooi prachtig de kasteel foto's dag en avond van de brug en dat stadje prachtig
    goeie reis verder en tot de volgende keer en fijn weekend
    Groetjes Janny

2. Hallo vakantie gangers .
    Wat een mooi gezicht dat kasteel bij avond licht . Jammer van de regen ,nou hier regend het ook dus een kleine troost.Verder weer veel plezier . Liefs van